Aug 29, 2011

Lesson From "Kisah Aku & Hari Ajaib" - Part 3

Assalamualaikum wbt

Lepas selesai solat...
Hati berat, akal kusut, mata kabur...
Ya Allah..apa aku dah buat..

Astagfirullah al Azim

Sudahnya aku mengutuk diri sendiri, urusan duniawi yang tak pernah habis...
Arghhh..

Ini semua dialog hati..

Lepas habis mengaminkan doa imam..aku duduk menghadap sejadah..
perasaaan masa ini..bercampur-baur. Sorang-sorang and situation become silent, calm and peace..

"Ya Allah apa yang harus aku lakukan" kata hati
"solat sunat!" Allah memberi ilham

Aku bangun, dengan penuh pengaharapan agar ibadah yang bakal dilaksanakan ini diterima dan aku dikurniakan khusyuk. Alhamdulillah, no more angan-angan duniawi yang berjaya menerobos akal fikiran. Syukur, semuanya lancar.

Dalam doa:

Ya Allah, aku telah berniat untuk menjadikan Ramadan ini sebagai Ramadan yang terbaik buatku, Aku bersyukur..bersyukur yang tidak terhingga diatas apa yang telah kau ilhamkan padaKu Ya Allah..Demi Mu Ya Allah telah aku nekadkan diatas hidayah yang kau ilhamkan padaku ini untuk menjadi yang terbaik, yang paling terbaik, yang paling-paling terbaik disisimu Ya Allah..dan di dalam usahaku untuk berubah ini Ya Allah..aku masih hambamu yang paling lemah,yang paling-paling lemah dan yang tersangat lemah Ya Allah..Ya Allah jangan kau berpaling jauh dari aku, jangan Ya Allah kau tinggalkan aku..urusan-urusan duniawi dan hutang yang membelenggu aku ini ya Allah..aku pohon agar Kau permudahkan lah segalanya buatku. Permudahkanlah segalanya buatku Ya Allah. Aku benar-benar buntu Ya Allah..Ya Allah aku pohon keampunan Mu, aku pohon rahmatMu,aku pohon padaMu Ya allah kenikmatan dalam beribadah, matikanlah hati dan akal ku Ya Allah pada perkara dan angan-angan dunia yang melalaikan,mengalpakan dan yang menjauhkan aku dari Mu Ya Allah. Bantulah hambamu ini Ya Allah.

Amin Ya Rabballamin.

Air mata mengalir..perlahan..dan makin laju..
Waktu dan saat ini, indah..tenang..tiada lagi bayang Ringgit Malaysia dan hutang
Seolah-olah waktu dan moment itu Hadiah dari Tuhan Yang Maha Kuasa as a "Reflection" dan tarbiah untuk aku hamba paling kerdil dan hina..

Aku kesat air mata,
Hati! kalau kau fikir aku sekali-kali akan biarkan kau, kau silap!
Aku nekad pada Tuhan yang menciptakan Kau Hati! pada Tuhan yang telah menyempurnakan penciptaan aku...untuk menjadi yang terbaik, yang paling terbaik, yang paling-paling terbaik disisiNya..bantulah aku 'Hati' dan 'Akal'..bersatulah dengan aku dalam usaha kita untuk menjadi yang terbaik disisi Allah..

Genggaman sebesar penumbuk aku tekap dalam-dalam kearah dada..memberitahu 'Hati' dan 'Akal'...

Proses refleksi tamat lebih kurang jam 3.00pm

Keajaiban 1#
Lepas duduk menghadap komputer, tiba-tiba Kak Pah:
"nak langsai hutang boleh jadi mudah kalau kita doa pada Allah"
memang tiba-tiba!! tak ada intro, tak ada apa tiba-tiba itu ayat pertama yang keluar dari mulut Kak Pah.
Zuppp...terkejut memang terkejut...

"kenapa akak cakap macam itu"
"takda akak teringat artikal yang akak baca semalam" jawab Kak Pah


Allah Maha Besar..
Pengajaran pertama setelah berdoa. MasyAllah.
Dalam diam aku berdoa dalam hati,

"Rabbi yassir wala tuassir" Ya Allah bantulah aku melangsaikan semua hutang-hutang yang membelenggu aku..Aku pohon bantuanMu Ya Allah, mudahkanlah segala-galanya buatku"

Keajaiban 2#
Petang selepas selesai kerja, aku dengan Kak Pah singgah klinik Dr Nani untuk continuous treatment. Lepas check-up.. tiba-tiba Kak Aya:
"Damia, cek elaun damia akak dah clear kan dekat Maybank" Kak Aya senyum..

Alhamdulillah..

Aku bertambah-tambah senyum..."ye ke Kak Aya!!"
macam tak percaya!! "terima kasih Kak Aya" dalam hati syukur tak terhingga aku curahkan pada Allah
"terima kasih Allah" dalam hati.

Keajaiban 3#
Masa on the way nak balik, tiba-tiba Kak Pah:
"Nani balik bila? tolong hantar Damia balik"
"boleh takda masalah" jawab Dr Nani
"Damia tunggu Dr sekejap, lepas patient last ini Dr hantar Damia balik" jawab Dr Nani lagi

Aku...diam,tegak berdiri macam tunggul..tak bergerak..
tiba-tiba hati jadi sangat tenang..Bersyukur pada Allah yang sentiasa Ada..
Air mata terkumpul..Ya Allah mudahnya urusan aku petang itu..mudahnya..mudahnya..

Alhamdulillah...Alhamdulillah..Alhamdulillah

Aku diberi ilham daripada Allah melalui Kak Pah tentang doa,
Elaun yang sepatutnya dapat hujung bulan, tapi masuk ditengah bulan lepas segalanya aku adukan pada yang Satu,
Proses cheque clearance yang dah dibantu Kak Aya, tak payah bersusah-susah pergi Maybank,
Dengan penuh rela hati Dr Nani menghantar aku balik....

Ya Allah..ini semua kemudahan, urusan yang Allah permudahkan untuk aku..Alhamdulillah..Terima kasih Ya Allah..Alhamdulillah..Alhamdulillah

Segala-galanya mudah petang itu...

Keajaiban 4#
Selalunya..kerap kali, aku tak akan dapat berjemaah isyak dekat surau..sampai-sampai surau, mesti Imam dah habis mengimamkan isyak...last-last aku solat la isyak sorang-sorang...dan tarawikh berjemaah..

Tapi hari ini, aku nekad dalam hati:
"Ya Allah aku tersangat bersyukur padamu hari ini, tarbiah, hadiah dan pengajaran yang kau kurniakan pada hamba seperti aku..dan diatas segala nikmat yang kau beri percuma ini Ya Allah..aku bersyukur padaMu Ya Allah..Izinkan aku Ya Allah dalam ruang dan waktu ini agar aku sempat berjemaah isyak dengan jemaah yang lain..sebagai tanda syukur ku yang tidak terhingga padaMu Ya Allah aku ingin mengejar 700 gandaan pahala pada ibadah fardhu yang telah engkau janjikan ini."

"Cepat Adam!!! kita kena jalan laju-laju..."
"kenapa kakyong? ada anjing ke?" Tanya Adam
"kakyong nak solat jemaah" jawab aku
"ok..ok.." Adam lari.."cepat kakyong!!!" sambil lari kitorang gelak-gelak...sebab kelakar bila lari pakai telekung..macam 'Hantu Terbang'

Sampai-sampai surau, aku tarik nafas dalam-dalam
Dalam satu nafas aku angkat tangan berdoa
"Alhamdulillah terima kasih Ya Allah aku sempat ke surau berjemaah dengan izinMu, Ya Allah aku pohon keampunanMu, aku pohon rahmatMu, aku pohon kurniakan aku kenikmatan dalam beribadah, khusyuk dalam solat dan matikanlah hati dan akal ku pada urusan dan angan-angan dunia yang melalaikan,mengalpakan dan yang menjauhkan aku padaMu ya Allah"

terus aku angkat takbir...
Alhamdulillah..aku dapat juga berjemaah..

Keajaiban Allah akan bersambung di 'Lesson From "Kisah Aku & Hari Ajaib" - Last Episode'
To be continued

Best Regard
Nurul Damia Bt Mohamad Sofian

No comments:

Post a Comment