Feb 13, 2013

Kata Rasulullah (SAW) Tentang Memberi Nasihat

Assalamualaikum wbt.

Bismillahirahmanirahim.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Satu hari, sedang saya asyik dan leka membaca satu buku tentang sirah Rasulullah, saya came across dengan satu pesanan Baginda dalam surat yang Rasulullah kirimkan pada Mundhir Ibn Sawa, Pemerintah atau Raja Negara Bahrain sewaktu zaman Rasulullah saw. Saya tertarik dengan sebaris pesanan yang Rasulullah sampaikan di dalam surat tersebut, Rasulullah berpesan:

“Aku (Rasulullah) memperingatkan kamu (Raja Bahrain) tentang Allah yang maha agung, kerana sesungguhnya orang yang memberi nasihat itu  juga bererti menasihati dirinya sendiri.”

Saya terpana dan terdiam. Pesanan Rasulullah ini amatlah mendalam untuk saya hayati.

Kadang waktu bila kita dibayangi dosa-dosa semalam, kita terlalu merendah diri untuk memberi nasihat. Kerana memikirkan betapa tidak layaknya diri kita untuk menyampaikan nasihat kepada orang lain sedang diri sendiri pun belum betul-betul soleh atau solehah.
 

Tapi bila dihayati betul-betul apa yang Rasulullah sampaikan, ia sebenarnya satu keterangan yang amat jelas, bahawasanya kita tidak perlu takut untuk menyampaikan apa yang benar, memberi nasihat, menyebarkan dakwah serta memberi ceramah..kerana, at the end of the day kita benar-benar sedang menasihati diri sendiri sebenarnya.

Patutlah Rasulullah berpesan “Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat”. Menyampaikan kebaikan serta memberi nasihat ke arah kebaikan itu memang satu perintah dan sunnah baginda saw.

Ada satu dilemma.

Kadang-kadang kita tidak akan dapat lari dari situasi dimana orang mempertikaikan nasihat kita atau nasihat orang lain. Kerana kebanyakan kita hanya suka menerima nasihat dari orang yang baik-baik sahaja.

Kalau seorang pencuri menasihatkan kita supaya melaksanakan solat, seharusnya nasihat pencuri ini diterima dan dipandang serius, kerana si pencuri menyuruh kita kepada kebaikan.

Nasihat si pencuri memang tidak boleh disangkal, dan seharusnya diterima dengan penuh rasa pengahayatan. Usah kita pertikaikan keburukan dia, itu adalah urusannya dengan Allah sahaja. Apa salahnya jika kita juga mendatangi si pencuri dan beri nasihat kearah kebaikan kepadanya instead of mengata semula tentang keburukan si pencuri.

Itu analogi nasihat dari si pencuri. Kita mungkin berhadapan dengan watak orang yang berbeza, namun situasinya tetap sama. Si pencuri sebenarnya tanpa dia sedari sedang memberi nasihat pada dirinya sendiri.

Begitulah methodnya. Inilah apa yang Rasulullah saw sampaikan kepada kita melalui surat baginda saw kepada raja Bahrain tersebut.

Oleh itu, regardless of what we are, dan dosa kita yang menggunung tinggi, serta betapa kurang soleh dan solehahnya kita, jangan takut memberi nasihat yang baik kepada orang di sekelililng. Sewaktu menyampaikan nasihat, berpegang teguh la dengan pesanan Rasulullah saw seperti di dalam surat yang telah Rasulullah kirimkan kepada raja Bahrain diatas, bahawasanya sewaktu menyampaikan nasihat kepada seseorang, yang paling-paling utama kita sedang menasihati diri kita sendiri sebelum orang tersebut.

Bagi yang sudah mengenali diri saya, ambillah apa yang baik dari saya, kerana yang baik itu semuanya dari Allah. Segala puji-pujian dan kebaikan itu semuanya milik Allah. Tinggalkan setiap keburukan yang anda lihat melalui diri saya. Jangan dijadikan contoh, dan berilah saya nasihat yang baik. Kerana saya amat memerlukannya.

Sesudah saya tamatkan bacaan dimuka surat yang telah saya ceritakan di atas, hari itu saya berjanji pada diri, Insyallah saya tidak akan menahan diri saya untuk memberi nasihat yang baik buat orang disekeliling. Biarlah nasihat itu sebagai bekal dan refleksi untuk diri saya sendiri dalam meniti hari-hari untuk menjadi hamba yang dicintai Allah dan RasulNya.

Sampaikanlah nasihat, kerana sesungguhnya kita sedang menasihati diri kita yang kerdil ini.

Saya Hanya Seorang Hamba
Nurul Damia Mohamad Sofian
 
 

1 comment:

ZALIFAH said...

salam. cuma nak tanya, ade tak hadis di atas ni yg bahasa arab punya?

Post a Comment