Aug 29, 2011

Final Episode: "Kisah Aku & Hari Ajaib"

Assalamualaikum wbt.

Keajaiban 5#
Selesai solat isyak..
terdetik dalam hati "penuh surau hari ini, ramai orang datang"
sebenarnya masa sampai tadi saf aku agak belakang, dan terpisah dengan jemaah utama yang duduk dekat dalam..
hari ini luar biasanya aku berdoa dalam hati
"Ya Allah aku ingin menjadi yang terbaik disisiMu,aku pohon padaMu Ya Allah kurniakan aku saf terbaik, tempat terbaik..aku ingin solatku dengan jemaah utama yang lain Ya Allah"

Ruang solat utama sebenarnya dah sangat penuh..sangat-sangat penuh..mustahil untuk muatkan seorang lagi jemaah..pada ruang dan saat itu, tawakal satu-satunya yang menjadi bekal pada Tuhan yang Maha Kuasa, Kuasa Allah yang menjangkaui kemustahilan manusia..

Tiba-tiba 5 minit lepas itu:
Semua jemaah bangun untuk tarawikh, 3 orang makcik pandang aku dari jauh, Makcik 'A' melambai-lambai..."masuk..masuk" tanpa mendengar suara gerak mulut makcik itu yang aku baca...

MasyAllah muat!!
Alhamdulillah..
aku dapat masuk dalam kawasan ruang solat utama..aku dapat solat dengan jemaah utama..

Ya Allah Syukur..
Air mata menitis...laju dan deras... lidah kelu...hati tak habis bersyukur...sekelip mata permintaan aku di kabulkan...
Takbir di rakat pertama penuh sayu..sayu..air mata tak berhenti mengalir...sebagai tanda syukur yang tak henti...aku merasai dekatnya Allah waktu itu..sangat dekat..sangat-sangatlah dekat...

Aku rasa seolah-olah dipimpin..dipeluk dan dibawah lembayung Kasih Sayang, Ar Rahman dan Ar Rahim Allah..

Berdoalah kawan-kawan...
berdoalah...
Allah Kekal Ada bersama kita bila semua tiada...

Keajaiban 6#
Selesai 2 rakaat tarawikh tiba-tiba:
seorang makcik di rakaat hadapan menganjak ketepi, dia pusing ke belakang, dan tarik aku masuk saf hadapan..

Ya Allah dan sekali lagi Allah yang memiliki segala Kekuasaan, dan tiada apa yang mustahil bagi Allah..Aku dikurniakan saf terbaik dan tempat terbaik...Ya Allah syukur...

Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
Alhamdulillah..

Aku merasakan seolah-olah ruang solat utama dibesarkan, Allah gerakkan hati makcik-makcik tadi untuk panggil aku sedangkan ramai jemaah lain di luar, Allah kurniakan aku saf terbaik dan tempat terbaik..

Ya Allah aku bersyukur padaMu
Sangat-sangat bersyukur..

Sama seperti takbir pertama, aku bangun untuk 2 rakaat tarawikh yang seterusnya...
dan takbir kali ini, penuh penghayatan..seolah-olah aku merasai kehadiran Allah dan perlindunganNya...
Allahuakbar...
Air mata sekali lagi mengalir...mengalir lama...al Fatihah dan surah lazim yang dibacakan imam diiringi tangisan syukur aku yang tak sudah...

Indahnya Iman..
Indahnya Syukur..
Indahnya Islam..

Indahnya bersamamu Ya Allah..


Keajaiban 7#
"Hari ini tarawikh kita 8 rakaat disertakan witir lepas itu kita ada ceramah dengan seorang ustaz yang kita jemput khas dari sebuah madrasah" kata Tok Imam

Inilah tarbiah Allah..
"Ya Allah izinkan aku menjadi yang terbaik disisiMu Ya Allah, Yang paling terbaik, Yang paling-paling terbaik disisiMu Ya Allah.." Doaku dalam hati

Bila rasa syukur sebati dalam setiap nafas yang keluar dari mulut kita, hati manusia semakin tunduk, bersih dan suci, akal menjadi tuan dan nafsu makin kerdil bagai hamba...waktu dan saat ini aku disedarkan Allah..berusahalah untuk menjadi yang terbaik disisi Allah...

Kemampuan untuk menjadi yang terbaik disisi Allah, adalah authority mutlak Allah. Dia yang mengizinkan dan memudahkan. Siapa yang berdoa meminta jalan untuk menjadi yang terbaik, Insyallah Allah sahaja yang mampu tunjukkan jalan menujuNya. Tiada apa yang mustahil bagi Allah, pejam mata dan yakinkan 'hati' dan 'akal' Insyallah Allah sentiasa bersama kita dalam usaha yang kita pasakkan untuk menjadi yang terbaik disisiNya.

Ceramah malam itu benar-benar terkesan dalam hati..
Dan sekali lagi tarbiah Allah menerobos ruang hati mengajar aku untuk menjadi yang terbaik disisiNya..aku perlu menjaga hubungan dengan Ibu dan Bapa

Kenapa Rasululllah saw berfirman Ibu,Ibu,Ibu...darjat, berkat dan pengorbanan yang mereka junjung dibahu-bahu, untuk membesarkan kita anak-anak yang kerap kali gagal menghargai mereka 3 kali ganda lebih dari kita menghargai diri sendiri dengan kesenangan dan kegembiraan.

Beberapa hari ini, hubungan aku dengan umi sangat kritikal dan parah..aku mencari diri.. "Ya Allah dimanakah aku dihadapanMu".."aku ini Ya Allah hamba yang bercita-cita menjadi yang terbaik disisiMu..namun terbaikkah aku disisi umiku? adakah aku menghormatinya 3 kali lebih aku menghormati diri ku dan orang lain? adakah aku menghargainya 3 kali lebih aku menghargai diriku dan insan-insan berdekatan aku?"

Dan malam itu sambil mendengar ceramah, buat pertama kalinya aku berdoa
"Ya Allah demiMu ya Allah dan demi apa yang telah diberitahu Rasulullah saw...bantulah aku ya Allah..bantulah aku ya Allah...bantulah aku dalam usaha ku menjadi yang terbaik,terbaik dan terbaik disisi Ibuku...bantulah aku yang sangat lemah ini ya Allah..kurniakanlah petunjuk dan hidayahMu buat ibu dan ayahku.."


Tanpa sedar...air mata mengalir panjang..Demi umi yang sudah banyak kali aku derhakakan..air mata menitis...menginsafi segala kederhakaan...Dan malam itu aku sehingga ke hari ini selalu berdoa agar Allah sentiasa bersama-sama dan membantu aku untuk menjadi yang 3 kali ganda terbaik untuk umi, ibu yang melahirkan aku.

Keajaiban 8#
Hari itu adalah hari penuh keajaiban..seolah-olah hijab dimata dicabut..aku melihat dunia dan keEsaan Allah dalam pelbagai cara..aku ditarbiah Allah dalam pelbagai mesej dan pesanan.

MasyAllah, Zat Allah yang Maha Kuasa
Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.

Dalam perjalanan pulang dari surau...aku, Adam..dua-dua senyap..tak bercakap..bunyi selipar, burung dan angin lembut meneman perjalanan balik kami..

Langit ciptaan Allah terang...Oren jingga...pokok-pokok tunduk...tiba-tiba hujan turun renyai...perasaan tenang meliputi perjalanan aku..aku pandang langit Allah terang...ada cahaya memancar, macam kilat tanpa bunyi...


Dalam perjalanan pulang dengan Adam sambil pimpin tangan aku berdoa dalam hati:

"Ya Allah hari ini Kau bukakan hijab yang selama ini menutupi mataku, aku bersyukur padaMu ya Allah, aku sangat-sangat bersyukur padaMu ya Allah..Redailah dan berkatilah usaha ku ini Ya Allah..Aku sedang berusaha untuk menjadi yang terbaik disisiMu ya Allah..dan di dalam perjalananku untuk menjadi yang terbaik ini ya Allah, aku yang lemah ini benar-benar mengharapkan bantuan dariMu, bantulah aku ya Allah, ajarkan aku pada yang tidak aku ketahui, permudahkanlah perjalananku untuk berubah Ya Allah..bantulah aku ya Allah..bantulah aku Ya Allah.."

Sampai-sampai rumah adam terus masuk
Aku berdiri lama dekat luar rumah, aku dongakkan kepala, memandang langit ciptaan Tuhan yang Satu

"Ya Allah..aku yang hari ini adalah dari cintaMu terhadap ku, Kau begitu mencintaiku Ya Allah..."
"Ya Allah ketahuilah, hari ini buat pertama kalinya aku lafazkan aku juga begitu mencintaiMu..bantulah aku dengan cinta ini Ya Allah"

Amin...
Mata terpejam...Air mata penutup hari yang penuh keajaiban mengalir deras..sederas-derasnya..
Hari itu berlalu penuh tarbiah..

Allah is close

Begitulah berakhirnya 'Kisah Aku & Hari Ajaib'

SubhanAllah..Alhamdulillah..Allahuakbar..
Dan berselawatlah ke atas junjungan mulia Rasulullah Saw,keluarga dan para sahabat baginda.

Happy Eid Mubarak
Nurul Damia Bt Mohamad Sofian

No comments:

Post a Comment