Feb 9, 2013

Membulatkan Azam, Menguatkan Usaha & Meletakkan Tawakal

Assalamualaikum wbt.
 
Bismillahirahmanirahim
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.
 
Manusia ini fragile.
 
Hebat mana pun seorang itu, dia masih memerlukan out force untuk menyokong dirinya. Bagi non-muslim mereka sering mempercayai out force mereka adalah "miracle fate". Tapi bagi kita yang Islam dan beriman, out force kita tiada yang lain hanyalah Allah.
 
Dahulu saya pernah berangan ingin menjadi seorang doktor perubatan dan juga seorang saintis. Kisah zaman kanak-kanak memang beginilah. Kita tamak terhadap "unseen future" yang kita sendiri tidak tahu menahu kemana ia akan membawa kita.

 
Apabila semakin menginjak usia, dan sehingga pada hari ini ketika saya sudah berumur 25 tahun saya makin mula mengerti akan percaturan Allah terhadap diri saya.
 
Ya,
Saya sudah berusia 25 tahun. Tua dan Tua.

Hidup kita ini sangat unik pada telahan saya. Apabila saya semakin sedar bahawa Allah terlalu banyak memudahkan jalan hidup saya untuk menjadi seorang saintis, saya dengan pantasnya memadamkan memori masa kecil untuk menjadi seorang doktor perubatan.

Allahuakbar.

Saya tidak tahu bagaimana saya dirasuk dengan semangat terhadap sains dan yakin yang amat sangat terhadap Biomedical Science.

Ya Allah, sungguh milik Allahlah segala pujian.

Biomedical Science,
Kata orang kebanyakan di Malaysia ini, ianya course longgokan. Course yang tak memberi jaminan kerja. Gaji fresh graduate Biomedical student pun murah saja, tak macam doktor perubatan or akauntan ke.

Mmmmmm
Memang bukan kerja saya, untuk mengawal hati-hati manusia dan menukar cara pemikiran mereka. Biarlah dan biarlah. Marilah kita melihat bagaimana Rasulullah membulatkan azam, menguatkan usaha dan meletakkan tawakal.

Apa sahaja yang kita buat, it has to "begin with the end of mind".

Tak ada kerja yang lebih superior dari mana-mana. Cumanya manusia di zaman sekarang suka meletakkan standard yang datang entah dari mana. Hatta, seorang pekerja DBKL pun sangat mulia tugas mereka sekiranya kerja yang dilaksanakan di anggap ibadah untuk Allah semata.

Manusia meletakkan taraf berdasarkan nilai gaji yang diterima. Semakin banyak RM semakin atasan lah orang tersebut. Namun di sisi Allah amatlah berbeza. Takwa dinilai sebagai kayu tunjuk taraf kita di sisi Allah. Semakin bertakwa, semakin dekatlah dia di sisi Allah, semakin terselamatlah dia di akhirat dan semakin bahagia lah dengan mendapat jaminan syurga.

Lantas, kita yang hari ini perlu memaksa diri untuk menjadi orang yang bijak dalam menjustifikasikan sesuatu. Jangan main pakai cakap tanpa berfikir. Akal itu tinggi tempat letaknya, jadi gunalah ia semaksima mungkin.

Hargai setiap jenis pekerjaan yang halal, jangan kita meletakkan standard yang tak pernah di ajar sekali pun oleh Rasulullah. Semua orang signifikan, mereka harus dihormati dan dihargai. Walaupun seorang abang bangladesh yang bekerja sebagai pencuci kereta.

Belajar menghormati jika kita ingin dihormati. Itu syarat paling mudah.

Berbalik pada "Begin with the end of mind"

Umat Islam perlu dan harus bercita-cita tinggi. Allah sudah mengisytiharkan bahawa kita (Umat Islam) adalah umat yang terbaik yang diciptakan untuk seluruh manusia. Itu Allah yang memberi kita taraf teratas dari sekalian umat manusia yang membanjiri bumi ini.

Kita sering dan suka mendengar tentang kejayaan orang, namun mengapa tidak kita mencipta kejayaan sendiri. Sebagai seorang remaja muslim, kita harus berfikir dan memasang stretegi, apakah yang ingin kita lakukan dan sumbangkan kepada umat islam kelak.

Bagaimana pekerjaan kita dapat membantu umat islam dan dakwah islam. Kita amat perlu menjadi orang yang merendah diri namun sangat luar biasa. Hidup perlu ada matlamat. Berkerja juga perlu ada matlamat. Kerja bukanlah sekadar mencari wang untuk membantu ibu bapa, namun kita perlu ada matlamat yang lebih luas. Bekerja untuk membantu seluruh umat islam dan dakwah islam.

Cara Rasulullah dan para sahabat (ra) berfikir sangat global, segalanya demi umat, umat, umat dan dakwah, dakwah, dakwah. Rasulullah tidak bersusah payah hanya untuk keluarga semata, namun darah, air mata, tawa yang Rasulullah (saw) dan para sahabat (ra) hadapi adalah untuk saya, kamu dan seluruh umat manusia agar mereka tertegak dengan kalimah tauhid dan kembali Islam.

End destination untuk setiap yang kita mulakan haruslah demi ummah dan dakwah islam. End destination ini samalah seperti matlamat yang hendak kita capai. Dan apabila kita ingin memulakan langkah "begin" kita bulatkan azam kita dengan bersungguh. Pasang dan senaraikan strategi anda. Sesudah itu pilihlah cara yang paling-paling baik dan berkesan untuk memastikan kita dapat sampai ke end destination kita. Bila cara terbaik sudah ada di depan mata, maka kita kuatkan usaha. Along the journey kita letakkan tawakal yang sangat tinggi hanya pada Allah.

Jangan lupa berdoa sebanyak mungkin. Minta bantuan hanya pada Allah.

Jangan takut punyai cita-cita yang tinggi. Hatta, jika anda bercita-cita menubuhkan sebuah Universiti pun teruskan dengan cita-cita tersebut, bulatkan azam, susun strategi, pilih cara, kuatkan usaha dan letakkan tawakal.

Tiada apa yang mustahil. Jika Allah mengizinkannya. Insyallah.

Biarlah hidup kita ini ada "Value" yang tersendiri. Jadikanlah kalimah Islam itu tinggi dengan biasan diri kita. Kita (umat islam) adalah "Walking Example". Kita diperhatikan seluruh jenis manusia dan makhluk di muka bumi ini.

Tak perlu bentang red carpet pun kita dah memang menjadi sasaran lensa mata orang-orang bukan islam. Mereka adalah paparazzi yang tak diiktiraf.

Tak salah menjadi kaya,
Tak salah bercita-cita tinggi,

Tapi biarlah itu semua hanya untuk Ummah dan Dakwah Islam. Kerana inilah jejak yang telah Rasulullah (saw) dan para sahabat (ra) berpijak, dan kita sebagai generasi yang datang sesudah mereka haruslah berpijak pada pijakan yang sama mereka berpijak.

Berpeganglah pada Allah dan Rasulullah sekuat yang mungkin.

Saya Hanya Seorang Hamba
Nurul Damia Mohamad Sofian

No comments:

Post a Comment