Feb 5, 2012

Herbalife: Between Facts & Realities

Assalamualaikum wbt.

Bismillahirahmanirhim
La illaha illa Allah, Muhammad rasulullah.

Saya bersifat telus untuk post kali ini.
Berbulan saya mendiamkan diri, tanpa menceritakan apa-apa tentang Herbalife, walhal untuk pengetahuan pembaca semua saya adalah "Herbalife Independent Distributor".

Kisah bagaimana saya mula menggunakan Herbalife, tidaklah begitu bombastic dan unik. Ia biasa, namun apa yang boleh saya simpulkan, semuanya datang dari Allah.

Saya seorang yang sangat cautious dengan kesihatan. Saya alah dengan MSG (monosodium glutamate). Kalau makan maggi misalnya, saya akan cepat pening kepala. Makan dekat restoren kadang-kadang menyebabkan saya cepat pening kepala. Penambah perisa sudah jadi menu wajib dalam semua masakan di majoriti restoren. Namun saya bukanlah terlalu rigid, sampaikan nak makan luar pun jadi fobia. Oh! sudah tentu tidak. Flexible sahaja, cuma saya sedikit memilih dan banyak komen bila dapat tahu tukang masak letak MSG!

Kenaikan berat yang paling ketara adalah ketika saya di matrikulasi. Terkejut badak! bila melihat makanan yang sedap-sedap di jual di cafe menyebabkan saya menjadi seductive terhadap semua makanan di cafeteria. I'll treasure every food! Lain pula di rumah, normally dekat rumah umi hanya masak 1 lauk saja, then dengan sayur ulam. So totalnya 2 lauk la..but itu kalau umi tak penat, kalau tak saya la masak. Saya pun lebih kurang umi je, masak 1 lauk or paling kurang pun 2 lauk. Dekat rumah memang tiada kejutan makanan. Kadang-kadang makan dan masak apa yang ada sahaja. Tapi bila masuk CFS PJ, memang kejutan badak menyerang saya.

"Wow banyaknya makanan!"


So saya pun makan tanpa was-was. Nak jadi cerita, maka naiklah berat saya dari 56kg ke 67kg. Dengan takda exercisenya, asyik makan dan makan. Ended up 12kg naik! Masa berat saya naik silently, saya of course tak sedar tentang perkara ini. Namun bila berjumpa semula dengan kawan-kawan sekolah menengah, majoriti mereka menegur tentang perubahan ketara pada diri saya.

Saya mula jadi risau dan risau dan risau....
Arghhhhh nak buat macam mana ini...
Bila ditanya kawan-kawan sekelas di CFS inilah yang mereka respond:

"Kau tinggi Damia, so tak nampak sangat kau GEMUK!"
"Aku tengok kau biasa je"

Jadi, kerana narrow minded at that particular moment, saya pun overtake komen-komen kawan-kawan di CFS daripada kawan-kawan di sekolah menengah.

Lama-kelamaan, bertahun-tahun, sehinggalah saya berada di tahun kedua (2nd Year) di UIAM Kuantan, sesuatu trigger my innerself. Saya mula rasa berat badan dan malas. Cepat mengah, tidak aktif, cepat sakit lutut bila banyak berjalan, banyak tidur dan pasif. However, yang paling ketara, virus MALAS mula merasuk seluruh arteries, veins and nerves. Perkara inilah yang paling saya sedar. It's like for every 1kg weight gain saya mula menjadi Nurul Damia yang 10% MALAS. Therefore, for 12kg weight gain, saya sudah menjadi Nurul Damia yang 120% MALAS!

MALAS had ruined my entire life!

Saya suka membaca dan mendengar hadith dan kisah-kisah Rasulullah SAW dan para sahabat baginda. Islam menjadikan mereka hebat. Dengan bersederhana mejadikan mereka sangat HEBAT!

Satu petang, sewaktu berusrah, Kak Ayat ada berpesan:

"Memberi hak pada tubuh badan adalah satu ibadah. Tubuh kita, bukan milik kita. Ia milik Allah, kita sekadar meminjam. Sama juga macam kita pinjam barang orang, selesai digunakan, mestilah kita pulangkannya semula. Tuan punya barang pasti suka sekiranya barang yang dipulangkan berada dalam keadaan asalnya semula atau lebih sempurna dari itu. Sama juga tubuh kita, Tuannya adalah Allah. Menjaga badan at the best health adalah ibadah yang kita buat kerana Allah. Bila makan kita mesti bersederhana. Sebagaimana yang Rasulullah amalkan 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk air dan 1/3 untuk udara. Jaga halal dan haram dalam makanan. Haram bukan sekadar dengan cara penyembelihan saja, tapi haram sesuatu makanan adalah apabila makanan itu mendatangkan mudarat kepada kesihatan kita. Halal makanan, bukan saja pada ramuan yang tidak terkandung khizir, tapi halalnya makanan juga adalah makan yang dapat memberi manfaat, kebaikan dan tidak mendatangkan kemudaratan pada kesihatan. Berapa banyak hak yang kita tak penuhi untuk tubuh kita? kesian badan kita, tak malukah kita pada Allah? Tuan kepada tubuh kita?"

Saya terpana! terkesima!
Kak Ayat, saya malu...saya malu pada Allah.

Kerana ingin mengamalkan ilmu yang baru diketahui daripada Kak Ayat, saya pun memulakan langkah pertama untuk berdiet. Waktu ini Herbalife sememangnya belum ada dalam kepala. Saya even tak tahu pun tentang kewujudan Herbalife. Jadi, apa yang saya lakukan adalah eating the right way, eat the right food and 20 minutes exercise.


Saya mula belajar mengawal kuantiti nasi sewaktu lunch. Kalau dulu 2 senduk then saya cut into 1 senduk. Saya makan sangat banyak sayur. Instead of having dishes yang berunsurkan fried chicken saya mula makan ikan during lunch. Malam saya sekadar makan roti or bihun sup. That's it! Then petang-petang saya jogging and sometime saya aerobic dekat gym. To be honest, saya sangat enjoy doing semua perkara ini. I enjoyed my new routines. Saya makin bersemangat towards becoming pemuda yang healthy. Sewaktu menjalani rutin-rutin baru ini, saya sering reflects tentang 1 dari banyak-banyak hadith Rasulullah SAW:

"Ambil 5 perkara sebelum datang 5 perkara. Sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati"

Saya sihat sekarang, jadi saya perlu adakan usaha untuk sentiasa menjaga kesihatan saya. Bila sihat saya kuat untuk belajar dan beribadah. Saya masih muda and I'm still at early 20 jadi tidak sepatutnya saya pasif, sakit-sakit lutut, lemah badan dan mengah-mengah. Saya orang muda bukan orang tua, sepatutnya saya aktif! saya mesti kuat kerana Allah, kuat kerana Rasulullah SAW dan kuat kerana Islam. Sewaktu zaman Rasulullah dan para sahabat, Islam tertegak dan tersebar ke serata alam kerana pengorbanan dan kekuatan dari jiwa-jiwa para pemuda. Lihat Aisyah, lihat Asma', lihat Fatimah, Ali, Usamah B Zaid, Mush'ab Umair, Anas Malek, Muaz Jabal, Ibnu Abbas, Zaid Harithah, Bilal, Khalid al Walid, Abu Hurairah, Hasan dan Husin, Yazed dan ramai lagi. Buka dan baca lah semula sirah-sirah mereka. Mereka sihat dan kuat. Mereka digeruni musyrik dan dihormati sehingga kini. Mereka pemuda seumur kita, tapi mereka sihat dan kuat. Kesihatan menjadikan mereka makin kuat beribadah, dan kekuatan menjadikan mereka zuhud, bersemangat dan luar biasa!

Beginilah saya memotivasikan diri.

Almost 1 and a half month berlalu, jadi saya mengambil inisiatif untuk menimbang diri. Bila timbang, tupp..tup.. berat turun 2 kg. Saya mula terfikir, mana silapnya? Namun 2kg penurunan tak mematahkan semangat saya. Saya continue diet, the next month saya turun 1kg. Thus, total penurunan saya = 3kg. I begin to wonder again, mana silapnya? saya sangat berharap agar penurunan kali ini lebih banyak. I'm expecting to get back berat semasa saya di sekolah menengah dahulu which is 56kg. Masa berlalu, and I'm going through a very hectic life of 3rd year student di UIAM Kuantan. Semangat berdiet masih ada, saya hanya perlu 'push' diri sendiri to get back to my old diet routine. At this moment lah saya merasakan there is something wrong somewhere with my diet routine.


"Kenapa saya tak boleh istiqomah mengamalkannya?" I begin to ask myself, tapi all those while tak terfikir pula saya untuk berdoa dan meminta petunjuk dari Allah agar tunjukkan saya cara terbaik untuk berdiet ini.

Soalan ditinggalkan tanpa jawapan. Masa berlalu pantas sehinggalah saya berpraktikal di cuti semester tahun ketiga. Routine praktikal memang penat. Bangun pagi-pagi, jalan kaki pergi stesen LRT, then jalan kaki pergi Lab and bila balik, it's vice versa. Ada juga saya terfikir, "kalau diet time praktikal ini, mesti berat turun" Perhaps, the feeling of penat  berpraktikal telah overtake semangat berdiet saya. Jadi, akhirnya saya gagal buat seketika untuk kembali semangat berdiet.

Suatu malam, sewaktu membaca surat khabar, hati saya tiba-tiba tergerak untuk berdoa. Inilah doa yang saya lafazkan diam-diam dalam hati:

"Ya Allah, tunjukkanlah cara yang paling baik, yang dapat membantu aku memberikan semula hak kepada tubuh badanku. Ya Allah, tunjukkanlah aku cara terbaik yang dapat membantu aku menurunkan berat badanku. Ya Allah aku perbetulkan niatku hanya keranaMu Ya Allah. Ya Allah, Engkaulah yang Maha Mengetahui segala sesuatu."


Tak sampai 10 minit, tengah saya belek-belek surat khabar.
Zuppppp! tiba-tiba Allah kembalikan ingatan saya pada kisah Hafiza Haris yang pernah Alia ceritakan pada saya dahulu.

"Damia pernah jumpa Fiza tak?" Alia
"Fiza mana ini? Orang tak kenal la Alia."
"Ala fiza yang orang selalu tegur masa dekat matrik dulu tu"
"Oooooo...hah kenapa dia, dia dah kurus gila. Sebab dia makan Herbalife!"

Herbalife!

Itulah perkataan pertama terlintas, sesudah doa yang saya lafazkan kepada Allah. Saya terus ambil phone, and terus call Aini. Dia kawan seusrah saya, and she's biotech student sama batch and year dengan Hafiza Haris. Saya tanyakan pada Aini contact number Fiza, then Alhamdulillah, Allah mudahkan semua urusan saya malam itu. Tak sampai 5 minit Aini bagi number phone Fiza pada saya dan saya terus call Fiza.

Saya tak tahu bagaimana respond Fiza. Mungkin juga dia terkejut agaknya. Tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba saja saya call menceritakan niat saya pada Fiza. Kami berjanji untuk berjumpa, kata Fiza dia akan menerangkan segalanya tentang Herbalife kepada saya.

Pertemuan kami pada hari sabtu yang sangat tenang berlaku di Axis Atrium yang terletak bersebelahan dengan rumah saya. This is the first time Fiza timbang saya guna penimbang canggih yang buat pertama kalinya saya tahu tentang kewujudan alat canggih ini. Sekali lagi saya terkejut beruk! Setelah menimbang dan menerangkan segalanya kepada saya, that is the day where I fully decide untuk consume Herbalife and become Herbalife Independent Distributor.

Saya meminta keizinan Allah, sebelum meneruskan niat untuk menggunakan Herbalife dan serious terhadap Herbalife ini:

"Ya Allah aku memohon dan mengharapkan keizinan daripadaMu, jika benar Herbalife adalah yang terbaik buatku, Kau kuatkanlah aku untuknya dan permudahkanlah segalanya buatku Ya Allah"

Saya yakin setelah mendengar Hafiza menerangkan tentang diet plan bersama Herbalife, nutrisi Herbalife dan bagaimana Herbalife membantu menurunkan berat badan. Every single thing make perfect sense. Alhamdulillah Allah yakinkan saya pada hari itu. Tanpa ragu, saya membeli pack pertama saya pada Fiza.

Saya bersyukur, saya diberi elaun sewaktu berpraktikal oleh Dr Saadiah. Ini semua rezeki dari Allah. Allah mudahkan segalanya buat saya. Dengan elaun inilah saya gunakan untuk membeli Herbalife pada Fiza. Alhamdulillah. Sewaktu menghadapi Ramadhan ketika berpraktikal, saya masih lagi mengamalkan Herbalife. Berat saya turun mendadak ketika ini. Herbalife + Berkatnya berpuasa di bulan Ramadhan menyebabkan saya turun daripada 64kg kepada 60kg dalam tempoh 1 bulan berpuasa. Perubahan ketara berlaku sewaktu bulan Ramadhan. Sesudah Ramadhan saya masih lagi mengamalkan Herbalife dalam masa 3 minggu saya turun lagi 3kg menjadikan berat saya 60kg kepada 57kg. Masyallah, La quwwata illa billah (Sungguh, atas kehendak Allah semua ini berlaku).

Syukur saya, benar-benar saya panjatkan hanya padaMu Ya Allah.
Allahlah yang menggerakkan hati saya untuk Herbalife.
Allahlah yang memudahkan kewangan saya untuk menggunakan Herbalife.
Allahlah yang membantu saya menurukan berat badan.

This are the facts and realities bagaimana saya mengenali Herbalife. Semuanya dari Allah.

Kini saya seorang pengedar Herbalife. Saya seorang Diet Coach Herbalife. Insyallah, bagi sahabat-sahabat yang ingin memberi hak kepada tubuh, menjaga kesihatan, menurun dan menambah berat badan, dan kepada sahabat dan pembaca yang ingin mendapatkan extra income yang beribu-ribu saya sudi membantu anda. Saya sudi menjadi Diet Coach anda.

Alhamdulillah. Allah mudahkan urusan saya dalam Herbalife. Saya kini sudah memiliki Kereta hasil dari wang Herbalife. Kerana Allah telah menambahkan rezeki saya dengan Herbalife, barulah saya mampu membayar down payment kereta menggunakan duit dari hasil perniagaan Herbalife. Saya berkongsi kereta ini dengan Adik saya Anas. Bersama-sama kami berusaha bergilir-gilir menggunakan hadiah dari Allah ini. Kami juga bersama-sama membayar wang bulanannya. Allah lah yang memudahkan segalanya buat kami.

Hubungi saya jika anda ingin serious bersama Herbalife.

Saya pohon sebelum anda membuat keputusan ingin berdiet bersama Herbalife dan menjadikan Herbalife sabagai business, laksanakan solat hajat atau berdoalah pada Allah. Tanya dan mintalah pada Allah jika benar Herbalife adalah yang terbaik untuk anda, pohonlah pertolongan pada Allah. Agar Allah kuatkan anda dan permudahkan segalanya buat anda.

This is my story on Herbalife: Between Facts & Realities

Phone: 013 9991356

Saya Hamba Hina
Nurul Damia Mohamad Sofian


No comments:

Post a Comment