Feb 16, 2012

Lewat

Assalamualaikum wbt.

Bismillahirahmanirahim

Selama 4 tahun bergelar peajar di UIAM Kuantan, tak pernah sekali saya menyesal datang lambat ke kelas.

Tapi,

Pagi ini berbeza. Subhanallah. Sekali lagi saya lewat ke kelas Dr. Deny.
Namun dalam perjalanan pulang dari kelas, Allah gerakkan hati saya. Tidak sepatutnya saya macam ini.


Lewat menandakan saya tidak serious.
Lewat membuka ruang malas dalam diri.

Sedangkan Allah, tidak menyukai hamba yang begini. Jika benar saya ingin menjual seluruh kehidupan dunia demi Akhirat Allah, saya perlu menjadi se"efficient" mungkin.

Saya perlu bergerak pantas dan bijak merancang masa.
Saya perlu kuatkan semangat. Roh kerajinan perlu meresap ke seluruh tubuh. Saya hidup demi Allah dan Rasul. Bila bangun dari tidur, saya harus lafazkan "hari ini segalanya demi Allah!"

Mengubah tabiat tidak susah.
Kita punya Allah. Allah pasti ada untuk membantu.
Kata orang "memang susah untuk memulakan langkah awal". Contohnya: nak berdisiplin awalnya memang susah. Ini kalau ikut pepatah di atas.

Tapi bila saya fikir 2 kali

Tidak susah untuk memulakan langkah awal jika hati benar-benar ingin melakukannya. Jika hati menolak untuk berubah, tidak susah pun untuk memaksa hati. Akal perlu menjadi Raja, agar akal dapat memandu hati. Hati perlu dipandu. Kadang waktu hati perlu dipaksa. Tidak susah untuk memaksa hati dan diri. Paksa saja!

Kata orang "susah untuk berdisiplin"
Kata saya "tak susah untuk paksa diri berdisiplin"

Kesimpulan dari kisah saya yang sering lewat ke kelas ini, saya akhiri dengan doa:

"Ya Allah aku memohon keampunanMu dari segala kelemahan diri dan kelalaian yang merugikan aku. Ya Allah bantulah aku dan sahabat-sahabatku, agar kami tidak lagi mengambil mudah dengan sikap lewat dan tidak amanah ini. Bantulah kami Ya Allah, untuk mengubah kelemahan diri kami ini. Agar kami menjadi Hamba yang mujahid, yang benar-benar berusaha dan serious dalam mencari redhaMu."

Amin.

Sahabat, saya baru saja benar-benar menyedari yang lewat umpama satu penyakit. Syukur Allah sedarkan saya. Jika tidak, saya pasti hanyut dan sikap buruk ini pasti terbawa-bawa sampai mati.

Alhamdulillah. Alhamdulillah.Alhamdulillah.

Misi seterusnya: Buang penyakit lewat dalam diri!

Saya Hamba Berdosa
Nurul Damia Mohamad Sofian

No comments:

Post a Comment