Nov 5, 2010

Aku Rindu Ummu Ukayl

Assalamualaikum wbt..

Dear Ummu Ukayl,
ketahuilah disaat kau baca post, itu menunjukkan aku betul-betul rindu dengan kau.



Izzah,
Ex IIUM student..kami get to know each other pun during our matriculation year di PJ. Well she used to be the Biomedical Students masa di Kuantan. Cuma tempoh Izzah di Kuantan tak lama, one month saja, if Im not mistaken.



She's now in Mesir, doing her Medical course in University of Mansoura. Sebelum berjaya menempuh perjalanan ke Mesir, I was the one with her yang turut sama plan untuk quit UIA and continue doing medical in Mansoura, the same place where she studies right now. Tapi Allah itu Maha Besar, saya stay and continue my ambition and interest in Biomedical Science.

Tak ramai pun yang tahu, saya and Izzah filled in the admission form, even Umi and Abuya also tak tahu. At the first place, berani nye saya to fill all the particulars in the admission form were based on interest yang sangat mendalam untuk belajar ke oversea. Yes it happens, eversince saya form 5 lagi sebenarnya..memang dah lama bercita-cita nak belajar "over-sea"..Allah itu sebaik-baik perancang, Alhamdulillah laluan Izzah dipermudahkan, dan saya di ajar Allah untuk ponder upon 2 great things :

  1. Niat
  2. Cita-cita
Saya membesar dengan cita-cita untuk menjadi seorang Saintis. Then kalau terbang ke Mansoura, maknanya saya kena quit dari cita-cita yang asal. Niat ke mansoura sebagai medical student? Oh no, itu maknanye lari dari tujuan sebenar. Sepatutnya apa yang betul is "Belajar di oversea sebagai new Scientist in making" ini baru betul. Memandangkan to conquer the world is to conquer science, macam mana boleh saya tolong Islam? Yes, it is by conquering the Science itself.

Dengan sebab inilah Izzah seorang terbang ke Mansoura, mencari dan membina identiti baru dengan gelaran, Izzah, "Dr Ummu Ukayl is on call"

She's now is on her way to become a doctor. Moga Allah permudahkan segala urusan kau.

Ada janji yang saya pahat dengan Izzah,
"Jumpa kau dekat UK nanti !" janji saya pada Izzah. She knows betapa eager nye saya untuk sambung Postgraduate InsyAllah. Bukan di Malaysia tapi InsyAllah di Luar Negara. Di mana? Moga Allah permudahkan urusan saya ke Cambridge University InsyAllah. Doakan saya kawan-kawan.

Itu janji kami, beberapa tahun dah berlalu, selepas Izzah ke Mansoura. Tapi takda sikit pun yang saya dan Izzah lupa tentang janji berjumpa di UK ini. Kalau Izzah sempat call, di hujung perbualan mesti kami mengingatkan sesama kami tentang janji ini.

InsyAllah...InsyAllah
To Izzah,
kau selalu dalam hati Aku =)
Jaga diri baik-baik.

Truly,
Damialeon

2 comments:

Unknown said...

aku rindu dia juga...awawaw

ummu.uk@yl said...

subhanallah ~ (T____T)

maaf damia, khilaf ak xperasan entry sahabat baik ak ni..
ya Allah, Kau permudahkanlah urusan damia di dunia dan di akhirat.
sesungguhnya aku mencintainya keranaMu
uhibbuki fillah jiddan damia!
may Allah bless u.

Post a Comment