Oct 26, 2010

Final Examination = The Nerve Stimulator

Assalamualaikum wbt.

It's been quite sometime since I last wrote something. I am hoping that everyone just fine Insyallah.


Ya Allah,
Final is just around the corner..to be honest, for the first time through out my entire life, Saya betul-betul takut to face this final exam.

Takut sebab this semester I am targeting something. I'm quite serious with this, and ada few subjects deviated from my original targets. I dont have any other options, instead, to work extra harder for this final exam.

Pheww..



Saya percaya there are also some other friends yang feel the same way like I do.. Macam mana korang buat to relieve the tense? sebenarnya while typing ni pun, saya still lagi takut..this feeling wont go away.

Semalam, while drown with worries, my Brother Anas called,

"Kak yong banyak kan baca surah Al Qalam" said Anas,
"kenapa" I replied
"this one, advice dari previous senior aku, dari form one aku amalkan..so far Alhamdulillah" Anas

Then pagi tadi, saya buka Al Quran and read the whole tafsir on Surah Al Qalam..
Clueless..
No Idea..
kenapa Al Qalam?
Saya cuba cari relation kenapa baca surah Al Qalam bila enter exam period? At last, saya pasrah..Allah yang Maha mengetahui. Might be ada kebaikan dalam Al Qalam yang hamba seperti saya tak kan tahu..

Jadi, Insyallah, reciting Surah Al Qalam harus dijadikan rutin harian sepanjang exam period.


Petang tadi,
I had a simple chat with Siti (Siti Fatimah)

"Siti dah habis study Immuno?"-Damia
"Dah"-Siti, I clapped my hand to reward Siti
"Orang baru baca few pages"-Damia
"Takpe Damia, sempat je baca" said Siti in a most convincing tone..

Ya Allah, Alhamdulillah
  1. Allah temukan saya dengan siti petang ni
  2. Saya gained back my semangat after having that conversation with Siti
  3. Insyallah saya yakin saya sempat habiskan reading for Immuno untuk sit for tomorrow Quiz
Target tak sepatutnya jadi satu benda yang membebankan..bila put on target = planning,
pelik,
while typing sampai ke perenggan ni perasaan takut yang at first speeding through my vein makin hilang..
makin lenyap..and saya makin percaya..

If there is will..then there is a way..

Ya Allah, Alhamdulillah..
Syukur..

Dan bila sampai ke perenggan ni pula,
Allah reward me with rational mind..

Final will always be final, Insyallah, saya tak akan mengalah until the last invigilator on my last paper in this coming 14 november voice "please put on your pen and pencil and and Exam paper will be collected"..

Saya harap, kita semua will boost with spirit sepanjang minggu final exam ni,
Moga-moga Allah buka hijab yang dah lama membuatkan kita blind untuk faham setiap Ilmu milik Nya,

Solat Taubat then Solat Hajat,
Banyakkan baca Surah Al Qalam,
Positif yang kita sempat habiskan all the readings,
Tanya balik kawan-kawan on mana-mana part yang kita lost,
Plan balik study time,
Either stay up all night or wake up early in the morning..pilihlah mana yang lebih baik..
Jangan tinggal solat, and jangan solat diakhir waktu,
Jangan subuh gajah..pokoknya jaga solat betul-betul..

Find points bila buat revision,
Jangan go word by word, it takes time..masa kita singkat, jadi find the main points then pergi ke slide seterusnya..

Kita boleh..
saya sangat yakin kita boleh..
sebab kita Islam..
kita ada Allah dan kita ada Rasulullah saw..

sama ada saya, atau kawan-kawan yang lain..
kita jangan takut,
Allah ada dekat dengan kita..

Insyallah kita boleh buat final ni..
Moga Allah tunjukkan kita Jalan untuk belajar,
Moga Allah pimpin hati, tangan, akal, mata dan telinga sewaktu kita sedang belajar..

To all Biomedical colleagues,
Moga Allah kuatkan kita to face our tight schedule with few classes still on run and Immunology assingment yang kita kena submit this 13th  November..
Moga kita sabar untuk terus pergi kelas..dan Moga kita kuat untuk tidak merungut..

Insyallah Allah akan reward kesabaran kita..

To my dear Roomates
Tiqah,
Chinut and
Shikkie..

Moga Allah mudahkan segala urusan kalian.

Truly,
Damia Leon =)

2 comments:

Unknown said...

Selamt berjuang sahabat!
jangn ko tertewas pula...
hahaha
DAmia cecep~ =P

Unknown said...

ye la...
yang cecep tu aku la...
ko tak cecep...

Post a Comment