Jun 4, 2012

Pleasing Allah : Sejauh Manakah Cinta Kita?

Assalamualaikum wbt.

Bismillahirahmanirahim.
Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.

Saya fikir tidak ramai memahami konsep "Pleasing Allah". Saya juga kadang waktu terlupa akan perkara begini. Astagfirullah al azim.



Seminggu yang lepas, selain berat menghadapi final exam, saya juga mengalami pelbagai perkara melibatkan ramai orang dan situasi.

Thesis : Kelewatan yang penuh hikmah

Ya, sayalah orang yang lewat itu. Antara beratus pelajar tahun 4 yang begitu amanah terhadap submission date untuk final draft thesis, saya adalah salah seorang yang memalit onar reputasi sahabat-sahabat tahun 4 yang lain.

Kali ini saya lewat lagi.
Lewat 2 hari.

Namun ia adalah kelewatan yang penuh hikmah.

Sepanjang beberapa hari menyiapkan thesis, ada waktu buntu dan ada waktu idea datang bagai hujan lebat dikala monsun. Ilmu dan idea sememangnya bukan milik kita. Jangan lupa kita hanya hamba! Pandanglah langit dan reflect dengan penuh rasa rendah diri. Kita hanya sekadar hamba yang tidak miliki apa-apa. Jangan lupa akan perkara ini.

Satu hari dikala buntu, sesudah solat sunat, lama sekali saya merenung sejadah.
Hakikatnya Allah tahu betapa saya ingin menjadi antara yang berjaya menghantar thesis tepat pada waktunya. Cukup-cukuplah bila asyik diejek lewat. Saya tak malu pada kawan-kawan sekeliling tapi saya malu yang amat sangat dengan Allah.

Pelbagai perkara yang saya fikirkan.
Hantar saja thesis tanpa perlu disempurnakan atau hantar dengan perfection. Dua perkara yang lama saya menungkan. Allahuakbar. Saya benar-benar perlu bertanya Allah tentang ini.

Saya bangun bersolat, dan berdoa dalam kebuntuan.
Baik Umi atau Abuya serta sahabat-sahabat disekeliling takkan mampu untuk membantu saya. Cukuplah Allah buat saya.

"Ya Allah, aku benar-benar takut dibenci olehMu. Ya Allah tetaplah mencintai aku walau aku bukanlah hambaMu yang sempurna. Ya Allah, aku lemah dan terlalu banyak keburukan di dalam diriku. Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk memperbaiki kelemahan dan keburukan diriku ini. Beri dan tunjukkanlah aku langkah dan caranya. Ya Allah, sesungguhnya cinta dan redha dariMu adalah yang lebih baik dari alam dan seisinya. Bantulah aku Ya Allah. Bantulah aku. Apakah yang harus aku lakukan untuk thesis ini. Aku mencari redhaMu dalam setiap apa yang aku lakukan. Manakah yang lebih Engkau cintai Ya Allah? tunjukkanlah padaku dan permudahkanlah aku denganya."

Amin.

Doa is a weapon. Siapa kata doa tidak signifikan? Tak perlu minta dekat siapa-siapa. Minta pada Allah lebih mudah dan bermakna.

Doa seperti berbicara pada yang Satu. Kenapa kita boleh nak berkongsi masalah dengan ibu bapa dan kawan sekeliling tapi kita jarang sekali berusaha untuk make sure "Allah is the first to hear from me".

Memang benar, Allah sememangnya Maha mengetahui tentang masalah kita, tanpa perlu diberitahu pun Allah dulu sudah mengetahuinya.

Tapi bila berdoa, dan menceritakan segala perkara pada Allah kita seolah-olah menjalin ikatan teguh dengan Allah. Nothing is more dearest than having Allah deep in our heart.

Saya berkongsi satu doa yang sangat signifikan buat saya:

"Ya Allah, aku terlalu bersyukur padaMu, kerana aku terlalu bersyukur, aku ingin menjadi hamba yang paling-paling baik disisiMu. Pilih dan bimbinglah aku Ya Allah. Ya Allah aku sangat mencintaiMu. Aku sangat mencintaiMu lebih dari cintaku pada Umi dan Abuya, pada adik-adikku, lebih dari diriku sendiri, lebih dari sahabat-sahabatku dan lebih dari dunia dan segala isi di dalamnya. Ya Allah aku hamba yang tidak sempurna, aku sering melakukan dosa. Izinkan aku miliki dan punyai rasa cinta yang amat dalam ini hanya padaMu dan RasulMu. Dan izinkanlah aku mencintaiMu walau dalam ketidaksempurnaan aku sebagai hamba. Ya Allah aku sangat mencintaiMu."


Jadi,
bila kita sudah ada rasa cinta, pasti setiap apa yang berlaku pada kita, baik gembira, sedih, buntu, sakit, penat dan sebagainya..kita selalu suka untuk menceritakan pada Allah yang pertama tentang segala-galanya. Saya fikir, menjadi hamba yang manja, tidak ada salahnya.

Berbalik tentang kisah thesis.

Alhamdulillah, tiada halangan sewaktu saya menulis thesis. Allah memberi saya idea dari pelbagai arah yang tidak disangka-sangka. Bila buntu datang, saya berhenti menaip dan bersolat. Masyallah, saya benar-benar merasakan tarbiah dari Allah.

Siti pernah memberi nasihat

" Kalau Damia buntu masa writing thesis, Damia berhenti la dulu and buat solat sunat. Ilmu itu hanya milik Allah."

Terima kasih Siti. Saya tenang menerima nasihat Siti. Moga Allah hadiahkan syurga Firdaus buat Siti dan seluruh keluarga. 

Dalam tempoh sibuk menaip thesis, Allah memberi saya kekuatan untuk terus-terusan menaip. 2 days extend dari submission date adalah perjuangan yang berterusan. Pagi Jumaat lepas selamatlah thesis saya dihantar.

Ada seperkara yang saya lupa kongsikan.

Sebelum saya membuat keputusan untuk menghantar lambat, saya asyik memikirkan dalam kepala dan hati:

Bagaimanakah pandangan Dr. Munirah terhadap saya nanti?
Mesti kawan-kawan fikir sesuatu yang negatif tentang diri saya.."Alah Damia memang selalu lambat" selalunya inilah ejekan yang selalu sangat terkena pada diri saya sendiri.

Namun lamunan saya tidak lama. Allah cuitkan hati dan akal saya.
Astagfirullah al azim. Astagfirullah al azim. Astagfirullah al azim.

"Damia, untuk siapa semua ini? untuk siapa hidup ini? untuk siapa usaha ini? Pandangan Dr. ke yang engkau cari? Pandangan kawan-kawan kah yang lebih bermakna? Damia, are you trying to please human? Ya Allah ampunilah kelekaan aku sebentar tadi. Wahai diri dan wahai Nurul Damia, aku hidup kerana Allah, segala usaha ini juga kerana Allah. Aku mencari redha dan cinta Allah. Bukan manusia, bukan Dr. Munirah dan bukan kawan-kawan. Biarpun ia sekadar thesis, tapi ia kerana Allah and I wanted to please Allah alone!"

Inilah yang saya katakan pada diri.

I am here to please Allah. Because pleasing Him is much more worth than anything else in this world.

Saya Hanya Seorang Hamba
Nurul Damia Mohamad Sofan.

No comments:

Post a Comment